Darin tillbaka i ny kostym

Darins femte skiva "Lovekiller" beskriver han som "stilmässigt annorlunda" mot allt han gjort tidigare.

Det är väldigt många stora låtar. Det känns som att jag har hittat ett nytt sound, säger han.

Darin är elegant klädd i mörkblå sammetskavaj och lila fluga signerad favoritdesignern Margaretha Julle. Klädvalet är genomtänkt, och han poserar vant för fotografen.

Sex intensiva år i musikbranschen har gjort honom till en rutinerad popstjärna.

Det var 2004 som den då 17-årige Darin Zanyar slog igenom i talangsåpan "Idol". Året därefter släppte han sin första platta, och sedan dess har det blivit ytterligare tre skivor.

Nu kommer den femte, "Lovekiller", som enligt sångaren själv skiljer sig markant från vad han gjort tidigare.

Jag visste inte riktigt vad jag ville göra med den här skivan, så jag satt jättelänge och skrev en massa låtar. Det tog ett tag innan jag hittade det här soundet, berättar Darin.

Skrev på natten
Han har samarbetat med producenterna och låtskrivarna Tony Nilsson, Henrik Jansson och Arnthor Birgisson. Men albumets allra sista låt, finstämda "I'll be alright", är han ensam upphovsmakare till. Den är också hans personliga favorit:

Jag skrev den en natt när jag inte kunde sova. Jag satte mig vid pianot och spelade lite och en timme senare hade jag skrivit den låten. Den handlar om en person som älskar någon så mycket att den är villig att släppa taget, för att den andra personen ska vara så lycklig som möjligt. Den är väldigt sorglig, men fin.

Vill utomlands
Det är just vid pianot som Darin hittar sin inspiration. Vid sidan av sin egen artistkarriär har han nu börjat odla en karriär som låtskrivare åt andra artister. Hans första uppdrag blev att skriva till det amerikanska pojkbandet V Factory, och därefter har det rullat på.

Jag skrivit en låt till Shayne Ward, och så håller jag på att skriva till den nya "X Factor"-vinnaren i England, avslöjar han.

Vid 23 års ålder lever Darin Zanyar sin dröm.

Det slår mig ibland att nu gör jag det jag alltid har velat. Nu får jag sjunga och stå på scenen. Jag får skriva låtar och träffa alla de här grymma människorna som jag har drömt om att få jobba med, säger han med ett leende.

Det enda som egentligen fattas för tillfället är ett ordentligt genombrott utomlands. Planen är att "Lovekiller" ska ta honom dit:

Jag hoppas det. Jag kommer att göra mitt bästa för att det ska hända.
(2010-08-13 @ )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0